Witamina D3 właściwości

21 maja 2018

Witamina D3 właściwości

Lekarze na całym świecie, jeszcze przed II wojną światową, praktykowali uzupełnianie witaminy D w organizmach pacjentów. Również po wojnie dzieci otrzymywały witaminę D, w postaci tranu. W Polsce zaprzestano podawania tranu dzieciom w 1970 roku. To był czas, gdy tran, bardzo dobrej jakości, otrzymywaliśmy ze Stanów Zjednoczonych (UNRRA). W roku 1970 zaprzestano podwania dzieciom tranu.

Kolejny gwóźdź do…

W okresie lat 90-tych nastraszono nas ryzykiem zachorowania z powodu wystawienia na promienie słoneczne. Zaczęto tak intensywnie reklamować filtry UV, że niemal każda matka kupowała dla dziecka kremy blokujące promienie słoneczne. Ta ochrona przeciwsłoneczna skutecznie chroniła również skórę przed wytwarzaniem witaminy D.

A co z pokarmami?

Jednym z lepszych pokarmów zawierających witaminę D jest żółtko jaj. Ale tu już chyba się domyślasz: liczne komunikaty nakazujące nam jeść nie więcej niż jedno jajko tygodniowy zrobiły robotę. Niestety złą. I to nie tylko z powodu witaminy D.

Jaka jest różnica między

witaminą D produkowaną przez skórę,

a tę z suplemenu?

Wszystkie nasze komórki mają receptory witaminy D. I witamina, którą wytwarzamy przy pomocy słońca różni się od tej witaminy, którą możemy przyjmować w suplementach. Ich natura jest inna. Witamina, którą wytwarzamy, jako organizmy, samodzielnie, jest rozpuszczalna w wodzie, a jej roztwór dociera do wszystkich naszych komórek. Natomiast witamina kupowana w suplemencie jest rozpuszczalna w tłuszczach i dociera do ok.80% naszych komórek. Pomimo tego jednak mądrzy lekarze i naturoterapeuci zalecają, po zbadaniu laboratoryjnie poziomu w organizmie, suplementować tę witaminę.

Witamina D – działa przeciwzapalnie i wspiera zdrowy układ odpornościowy. (…) Wytyczne dotyczące spożycia składników odżywczych są sformułowane tak, aby tylko zapobiegać ich niedoborom w populacji. Oznacza to, że nawet, gdy zajrzymy do wszystkich tabelek dotyczących konkretnych zaleceń, możemy nadal wyrządzać poważne szkody naszym organizmom. Na przykład zalecana dzienna dawka witaminy D ma jedynie zapobiegać krzywicy, ale witamina D wytwarzana, gdy nasza skóra jest wystawiona na działanie promieni słonecznych UV B, to hormon steroidowy, który wpływa na funkcjonowanie prawie tysiąca genów w organizmie, z których wiele bierze udział w kontrolowaniu stanów zapalnych, starzenia się i funkcji poznawczych.

Niedawno przeprowadzona na Uniwersytecie w Edynburgu analiza wykazała, że niski poziom witamina D jest głównym, wśród środowiskowych, czynnikiem ryzyka powodującym rozwój demencji.

Niektórzy badacze wskazywali, że dla zachowania dobrego zdrowia rekomendowana dzienna dawka witaminy D powinna być co najmniej dziesięc razy wyższa, niż zalecana obecnie.

Max Lugavere

"Jedz jak geniusz"

Witamina D ze słońca?

Sytuacja, w której całą potrzebną witaminę D3 wytwarzalibyśmy dzięki słońcu, byłaby idealna. W praktyce jednak okazuje się to niemożliwe w naszej szerokości geograficznej, ponieważ tego słońca mamy po prostu za mało w skali roku.

Innym elementem blokującym jest fakt, że używamy kosmetyków z filtrami, okularów przeciwsłonecznych (to wokół oczu posiadamy receptory uruchamiające proces wytwarzania witaminy D), a także fakt, że się… często kąpiemy. Tak. Dzieje się tak dlatego, że witamina D wytwarzana w skórze przy udziale niezwykle potrzebnego w tym procesie cholesterolu, pozostaje na skórze przez dobrych kilka godzin, zanim zostanie wchłonięta. Zatem po ekspozycji na promienie słoneczne powinniśmy zadbać o to, by się nie myć i nie kąpać, co dla współczesnego człowieka może być nie do wykonania.

witamina D3 odchudzanie

Źródło:

Wywiad z lek.med.Agata Strukow

  • Badaina w 2020r.wykazały, że 90% Polaków ma niedobór witaminy D3
  • Z tych 90% aż 60% ma tak duży niedobór, że należy przyjmować dawki lecznicze
  • Badanie poziomu warto robić nie po to, by wiedzieć czy ma się niedobór, ale jak duży oraz w celu ustalenia, czy przyjmowane dawki powinny być standardowe, czy tzw.dawki uderzeniowe
  • Do badania poziomu witaminy D3 nie trzeba być na czczo
  • Badanie można zrobić o każdej porze dnia – wykonuje się je poprzez pobranie krwi
  • Badanie nosi nazwę – 25(OH)D

Co na pewno wiemy na temat witaminy D

  • niski poziom witaminy D w dzieciństwie to wysokie ryzyko chorób serca, udary w wieku dorosłym
  • niedobór witaminy D u matek w ciąży zwiększa prawdopodobieństwo cukrzycy typu I u dzieci
  • zbyt mała podaż witaminy D wpływa na występowanie osteoporozy
  • niedobór witaminy D wiąże się z występowaniem astmy, alergii, zmian miażdżycowych u dzieci
  • u osób dorosłych niski poziom witaminy D zwiększa ryzyko zawału serca aż o 50%, a w przypadku zawału śmiertelność wzrasta o 100%
  • w średnim i starszym wieku niedobór zwiększa ryzyko ciężkiego udaru mózgu
  • niedobór stwierdza się u wszystkich pacjentów chorych na nowotwory – poziom poniżej 10 ng
  • podniesienie poziomu do 25 ng zmniejsza względne ryzyko raka o 25%
  • badania z 2007 roku opublikowane w American Journal of Preventive Medicine wykazały, że podniesienie poziomu wit.D powyżej 33ng zmniejszało ryzyko raka jelita grubego o 50%
  • u kobiet – podniesienie poziomu wit.D po menopauzie do poziomu powyżej 40 ng zmniejsza ryzyko występowania wszelkich nowotworów o 77% (suplementacja trwała 4 lata)
  • wit.D zmniejsza ryzyko nowotworów piersi, przydatków, prostaty

W czym znajdziesz witaminę D

  • ryby morskie, szczególnie makrela (nie wędzona) i dziki łosoś
  • olej z wątroby dorsza (ale nie wiemy, jak sprawdzić czy nie jest przesycony metalami ciężkimi, więc na chwilę obecną nie zaleca się używania tranu)
  • jajka – żółtka – a jaja kur, które skubią zieloną trawę bezcenne
  • wątróbka
  • zielone warzywa: brokuły, szpinak, zielona papryka, natka pietruszki
  • oleje roślinne – najlepszy lniany, nierafinowany, zawsze trzymamy go w lodówce, co powinni czynić również sprzedawcy (gorzki smak świadczy, że olej był źle przechowywany i nie należy go spożywać, ponieważ jest toksyczny; świeży olej lniany jest dobry w smaku)
  • kiełki zbóż

 

Jak suplementować witaminę D

Na każde 1000 jednostek D3 należy przyjmować witaminę K-2.  Przy 1000 j.m. wit.D podajemy 50-70 mcg K2MK7 (najlepiej przyswajalna forma).

Aby ustalić dawkę, najlepiej wykonać badanie poziomu w organizmie.

Badanie to nazywa się 25(OH)D3. Można je wykonać o każdej porze dnia i nie trzeba być na czczo. Jest to jednorazowe pobranie krwi.

Suplemetnacja D3

Idealnie łączyć kilka elementów: Wit.3 z K2 oraz wit.A, wit.E, cynk, a przy oddzielnym posiłku oddalonym w czasie – selen. Resveratrol wzmacnia pozytywne działanie witaminy D3.

A zatem cały kompleks to ADEK plus cynk, plus selen i opcjonalnie resveratrol.

K2 to nie K1

I warto też dodać, że K2 to nie jest K1, o czym jeszcze niedawno nie wiedział personel aptek. Ale sądzę, że już dziś wszyscy są doinformowani.

 

Właściwości witaminy D3

  • W 2016 roku w badaniu podawano pacjentom 50.000 jednostek międzynarodowych witaminy D3 na dobę. Wniosek: U pajentów z zapaleniem tarczycy typu Hashimoto może zmniejszyć rozwój niedoczynności tarczycy. Niedobór witaminy D towarzyszy z reguły zapaleniu tarczycy, a eksperyment wykazał spowolnienie rozwoju niedoczynności.
  • Jak poprawić pamięć? Co zrobić, by zwiększyć koncentrację? Co zrobić, by szybciej się uczyć? Naukowcy radzą połączyć witaminę D3 i resveratrol – badania wykazały w tym polączeniu poprawę zdolności poznawczych, pamięci, skupienia i koncentracji.
  • Stwierdzono bezsprzecznie, że wit.D zapobiega stwardnieniu rozsianemu.
  • Zmniejsza się jednocześnie ryzyko chorób sercowo – naczyniowych, zwłaszcza w połączeniu z K2
  • Zaburzenia hormonalne, regulacja funkcji jajników – w ostatnich latach badania wykazały, że bardzo korzystne jest łączenie witaminy D3 z resveratrolem, która wraz z nią tworzy syngergię. Resveratrol wzmacnia korzystne działanie witaminy D3, pozwalając jej na sprawniejsze działanie. I to między innymi dlatego D3 ma możliwość przedostania się do jajników i regulacji ich działania.
  • Choroby autoimmunologiczne – wykazano ścisłą korelację między występowaniem tej grupy chorób a niedoborem witaminy D w organizmie,  która jest modulatorem układu immunologicznego.
  • Wit.D zapobiega stanom zapalnym jelit – każdy, kto wie, jak działają jelita, wie też, że bez zdrowia tego narządu nie możemy być szczęśliwi.
normy witaminy D

Zwróć uwagę na jednostkę, w jakiej otrzymujesz wyniki badań z laboratorium.

Jak jeszcze wspomaga nas D3

  • Zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia chroniąc serce, tętnice i żyły. W znaczącym stopniu chroni przed chorobami serca – aż o 30% zmniejsza ryzyko. Kontroluje stany zapalne, więc szczególnie chroni przed chorobą wieńcową oraz miażdżycą.
  • Zwiększa szansę na zdrowie jelita grubego, ponieważ odpowiedni jej poziom zmniejsza ryzyko nowotworów jelita grubego.
  • Obniża ciśnienie krwi.
  • Witamina D3 zmniejsza ryzyko ataków astmatycznych.
  • Przyspiesza proces utleniania tkanki tłuszczowej, co pomaga schudnąć.
  • Zmniejsza ryzyko grypy i chorób wirusowych, przeziębień. O naszej odporności decyduje 5000 genów, a witamina D dba 3000 z nich.
  • Łagodzi zespół napięcia przedmiesiączkowego.
  • Razem z witaminami A, E, K wpływa na kondycję kości i zmniejsza ryzyko złamań.
  • Poprawia wrażliwość na insulinę, co jest bardzo istotne w cukrzycy typu II, w insulinooporności i ogólnie przy nadwadze i otyłości.
  • Zwiększa wydzielanie testosteronu u mężczyzn.
  • Zmniejsza trójglicerydy i reguluje cały lipidogram, poprawiając stosunek HDL do LDL.
  • Przy prawidłowym poziomie obserwujemy wsparcie organizmu przy leczeniu choroby nowotworowej.
działanie D3 na mózg

Witamina D3 działa pozytywnie na całą gospodarkę neuronalną. Receptory D3 są w całym ciele, a szczególna kumulacja jest w mózgu. Przy odpowiednim poziomie usprawniamy usuwanie białka amyloidowego, które jest przyczyną chorób degenaracyjnych mózg. Zatem zarówno młode osoby, które chcą mieć sprawny mózg w późniejszym wieku, jak i osoby w wieku starszym, które narzekają na pamięć, orientację, koncentrację, mogą pomóc sobie i uzyskać poprawę stanu.

Przed czym chroni wit.D

  • Witamina D chroni przed schizofrenią. Przy niedoborach tej witaminy ryzyko schizofrenii jest dwa razy większe.
  • Niedobór wit.D jest związany z silnymi stanami depresyjnymi.
  • Prawidłowe stężenie witaminy D zmniejsza ryzyko najcięższych chorób psychicznych.
  • Według badań odpowiedni poziom tej witaminy zmniejsza o ponad 50% ryzyko choroby Alzheimera.

Suplementujesz się i ciągle masz za niski poziom?

  • Zależność między magnezem a wit.D – magnez bierze udział w metabolizmie wit.D. Niedobór magnezu uniemożliwia właściwe wchłanianie D3. Cukier zaburza wchłanianie magnezu. W cukrzycy wydalamy więcej magnezu. Celiakia, choroba Crohna również wpływają na ilość magnezu. Jeśli przyjmujesz leki na refluks, również możesz mieć problem z magnezem.
  • Niektóre leki blokują wchłanianie witaminy D. Np. leki z cholesteraminą, leki na odchudzanie, takie jak orlistat. Innym lekiem blokującym wchłanianie wit.D jest prednizon. Do takich blokujących lub zaburzających wchłanianie należą też leki antywirusowe.
  • Anemia, szczególnie nie leczona, może negatywnie wpływać na poziom wit.D w organizmie. Organizm będzie wykorzystywał D3 do tworzenia czerwonych krwinek. Przenosi ją tam, gdzie jest bardziej potrzebna. Zatem bardziej będzie brała udział w przenoszeniu tlenu, niż w budowaniu odporności.
  • Narażenie na działanie pestycydów przyjmowanych z pokarmem. Pestycydy chloroorganiczne powoduje niedobory witaminy D.
  • Niski poziom D towarzyszy otyłości. Osoby otyłe potrzebują nawet 4 razy więcej wit.D niż osoby szczupłe. Utrzymanie właściwego poziomu u osób otyłych może być niemożliwe.
  • Niedobory boru – to on usprawnia działanie witaminy D
  • Aby wit.D działała lepiej, potrzeba K2MK7 – na każde 1000 jednostek D3 dajemy 50-100 mcgr. K2
  • Palenie papierosów obniża poziom witaminy D i uniemożliwa jej prawidłowe działanie, w wyniku działania substancji smolistych na receptory wit.D.
  • Stłuszczona wątroba koreluje z niskim poziomem wit.D.
  • Przyczyną niedoborów jest przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach oraz słaby dostęp słońca przez dużą część roku. UVB to promienie potrzebne do syntezy wit.D, a te nie przechodzą przez szyby w budynkach i samochodach. Należy wystawiać się na działanie słońca poza pomieszczeniami.

Inne na blogu

Komentarze

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *