witamina D3

Witamina D3 na zwiększenie odporności

21 maja 2018

Witamina D3 na zwiększenie odporności

Lekarze na całym świecie, jeszcze przed II wojną światową, otrzymywali wiedzę na temat konieczności uzupełniania witaminy D w organizmach pacjentów. I również po wojnie dzieci otrzymywały witaminę D w postaci tranu.

W Polsce zaprzestano podawania tranu dzieciom w 1970 roku. To był czas, gdy tran, bardzo dobrej jakości, otrzymywaliśmy ze Stanów Zjednoczonych (UNRRA). Decyzją naszych rządzących jednak tran był przesyłany do zaprzyjaźnionego kraju – do Korei. (z komentarza dr Jerzego Jaśkowskiego).

W okresie lat 90-tych nastraszono nas ryzykiem zachorowania z powodu wystawienia na promienie słoneczne. Zaczęto tak intensywnie reklamować filtry UV, że niemal każda matka kupowała dla dziecka kremy blokujące promienie słoneczne. W ślad za tym szło zmniejszenie wytwarzania w skórze witaminy D.

Zaczęto chorobliwie unikać kontaktu ze słońcem.

Wszystkie nasze komórki mają receptory witaminy D. I witamina, którą wytwarzamy przy pomocy słońca różni się od tej witaminy, którą możemy przyjmować w suplementach. Ich natura jest inna. Witamina, którą wytwarzamy, jako organizmy, samodzielnie, jest rozpuszczalna w wodzie, a jej roztwór dociera do wszystkich naszych komórek. Natomiast witamina kupowana w suplemencie jest rozpuszczalna w tłuszczach i dociera do ok.80% naszych komórek. Pomimo tego jednak mądrzy lekarze i naturoterapeuci zalecają, po zbadaniu laboratoryjnie poziomu w organizmie, suplementować tę witaminę.

Czy witaminę D3 mogę pobierać tylko ze słońca

Sytuacja, w której całą potrzebną witaminę D3 wytwarzalibyśmy dzięki słońcu, byłaby idealna. W praktyce jednak okazuje się to niemożliwe w naszej szerokości geograficznej, ponieważ tego słońca mamy po prostu za mało w skali roku.

Innym elementem blokującym jest fakt, że używamy kosmetyków z filtrami, okularów przeciwsłonecznych (to wokół oczu posiadamy receptory uruchamiające proces wytwarzania witaminy D), a także fakt, że się często kąpiemy. Tak. Dzieje się tak dlatego, że witamina D wytwarzana w skórze przy udziale niezwykle potrzebnego w tym procesie cholesterolu, pozostaje na skórze przez dobrych kilka godzin, zanim zostanie wchłonięta. Zatem po ekspozycji na promienie słoneczne powinniśmy zadbać o to, by się nie myć i nie kąpać, co dla współczesnego człowieka może być nie do wykonania.

Słońce a nowotwory

Straszenie czerniakiem to jedna z metod marketingu środków kosmetycznych blokujących promienie słoneczne. Jednakże na chwilę obecną nadal brak badań wiążących czerniaka z opalaniem. Statystyki wykazują, że czerniak rozpoznawany jest u ludzi mających duży zasób gotówki i jednocześnie używających duże ilości kosmetyków, choć również nie przeprowadzono dogłębnych badań na temat tego powiązania.

A co na pewno wiemy na temat witaminy D

  • niski poziom witaminy D w dzieciństwie to wysokie ryzyko chorób serca, udary w wieku dorosłym
  • niedobór witaminy D u matek w ciąży zwiększa prawdopodobieństwo cukrzycy typu I u dzieci
  • zbyt mała podaż witaminy D wpływa na występowanie osteoporozy
  • niedobór witaminy D wiąże się z występowaniem astmy, alergii, zmian miażdżycowych u dzieci
  • u osób dorosłych niski poziom witaminy D zwiększa ryzyko zawału serca aż o 50%, a w przypadku zawału śmiertelność wzrasta o 100%
  • w średnim i starszym wieku niedobór zwiększa ryzyko ciężkiego udaru mózgu
  • niedobór stwierdza się u wszystkich pacjentów chorych na nowotwory – poziom poniżej 10 ng
  • podniesienie poziomu do 25 ng zmniejsza względne ryzyko raka o 25%
  • badania z 2007 roku opublikowane w American Journal of Preventive Medicine wykazały, że podniesienie poziomu wit.D powyżej 33ng zmniejszało ryzyko raka jelita grubego o 50%
  • u kobiet – podniesienie poziomu wit.D po menopauzie do poziomu powyżej 40 ng zmniejsza ryzyko występowania wszelkich nowotworów o 77% (suplementacja trwała 4 lata)
  • wit.D zmniejsza ryzyko nowotworów piersi, przydatków, prostaty

Dobrze, że wreszcie lekarze mówią o tym głośno, bo prawda ta była odsuwana na bok długi czas.

Witamina D a choroby autoimmunologiczne

Wykazano, że niedobór witaminy D jest odpowiedzialny za choroby autoimmunologiczne. Witamina ta jest silnym modulatorem układu immunologicznego.

Ze względu na to zapobiega, między innymi, chorobom zapalnym jelit, a to jelita są przecież źródłem naszej odporności.

Stwierdzono również bezsprzecznie w badaniach, że zapobiega stwardnieniu rozsianemu.

Witamina D działa ochronnie

Chroni przed zakażeniami wirusowymi, grypą, przeziębieniem. O naszej odporności decyduje ok.5000 genów, a witamina D pobudza 3000 z nich.

W czym jest witamina D

  • ryby morskie, szczególnie makrela (nie wędzona) i dziki łosoś
  • olej z wątroby dorsza (ale nie wiemy, jak sprawdzić czy nie jest przesycony metalami ciężkimi, więc na chwilę obecną nie zaleca się używania tranu)
  • jajka – żółtka
  • wątróbka
  • zielone warzywa: brokuły, szpinak, zielona papryka, natka pietruszki
  • oleje roślinne – najlepszy lniany, nierafinowany, zawsze trzymamy go w lodówce, co powinni czynić również sprzedawcy (gorzki smak świadczy, że olej był źle przechowywany i nie należy go spożywać, ponieważ jest toksyczny; świeży olej lniany jest dobry w smaku)
  • kiełki zbóż

Jak suplementować witaminę D

Na każde 1000 jednostek D3 należy przyjmować witaminę K-2.  Przy 1000 j.m. wit.D podajemy 100 mcg K2MK7 (najlepiej przyswajalna forma).

Aby ustalić dawkę, najlepiej wykonać badanie poziomu w organizmie.

Badanie to nazywa się 25(OH)D3. Można je wykonać o każdej porze dnia i nie trzeba być na czczo. Jest to jednorazowe pobranie krwi.

Suplemetnacja D3

Idealnie łączyć kilka elementów: Wit.3 z K2 oraz wit.A, wit.E, cynk, a przy oddzielnym posiłku oddalonym w czasie – selen. Resveratrol wzmacnia pozytywne działanie witaminy D3.

A zatem cały kompleks to ADEK plus cynk, plus selen i opcjonalnie resveratrol.

Normy witaminy D

normy witaminy D

Wyniki badań możesz otrzymać w jednej z dwóch jednostek. Konsultując podawaj, jaką jednostką się posługujesz.

K2 to nie K1

I warto też dodać, że K2 to nie jest K1, o czym jeszcze niedawno nie wiedział personel aptek. Ale sądzę, że już dziś wszyscy są doinformowani.

Witamina D3 i resveratrol

W ostatnich latach badania wykazały, że bardzo korzystne przy suplementacji jest łączenie witaminy D3 oraz resveratrolu. Wynika to z faktu, że resveratrol ma podobne działanie do witaminy D i występuje przy ich współobecności zjawisko synergii.

Można powiedzieć ogólnie, że resveratrol wzmacnia korzystne działanie witaminy D. Dokładnie tak, jakby pozwalał jej działać sprawniej. Dzięki temu organizm zużywa mniejsze ilości na bieżące potrzeby, a resztę magazynuje na „trudne” czasy.

Spośród wielu korzyści łączenia tych dwóch suplementów wskazać można na pozytywne działanie na zdrowie kobiet, zwłaszcza przy zaburzeniach hormonalnych. Dzięki resveratrolowi witamina D3 sprawniej przedostaje się do jajników regulując ich funkcje.

Witamina D3 i resveratrol na dobrą pamięć

Bardzo pozytywny aspekt w dzisiejszym świecie, a pytają o to zarówni osoby nastoletnie, jak i w wieku słusznym. Jak poprawić pamięć? Co zrobić, by zwiększyć koncentrację? Czy są sposoby, by szybciej się uczyć?

Połączenie witaminy D3 i resveratrolu wykazuje pozytywny wpływ na poprawę zdolności poznawczych, poprawia pamięć, zdolność do skupienia i koncentracji.

A jeśli do tego dołożymy witaminę K2, stanowi to komplet ochronny przed chorobami sercowo-naczyniowymi.

Witamina D3 a Hashimoto

Badania z 2016 roku – pacjentom podawano 50.000 jednostek międzynarodowych dziennie witaminy D3.

Wnioski, które otrzymano w tym badaniu, mówią wyraźnie, że witamina D u pacjentów z zapaleniem tarczycy typu Hashimoto może zmniejszyć rozwój niedoczynności tarczycy. Niedobór witaminy D występuje często w zapaleniu tarczycy, a eksperyment wykazał spowolnienie rozwoju niedoczynności.

Zmniejsza się jednocześnie ryzyko chorób sercowo – naczyniowych.

Inne na blogu

Komentarze

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *