EMDR

Neuroplastyczność

28 lutego 2019

Melodyjne – neuroplastyczność mózgu

Jest jak najpiękniejsza muzyka dla uszu. Złaszcza dla kogoś, kto zafascynowany tym, jak działa człowiek, jakie są jego możliwości, czuł przez lata, że wiedza badaczy ludzkiej świadomości  i podświadomości nie nadąża za prawdą.

Przez wiele lat mówiono nam, że człowiek w starszym wieku już nie może się zmieniać. I że mózg „uczy się” tylko do pewnego momentu. Natomiast u wielu osób już nic nie można poradzić na to, że mają określony problem. I dla kogoś, kogo działania jeszcze do niedawna nazywano… szamanizmem, ponieważ oferował przeprogramowanie umysłu nawet w wieku, który już dawno stał się pozaszkolnym.

 

Współczesny naukowy szamanizm

Dziś wiemy więcej i już nie dziwi nas, że tak wiele jest możliwe przy odpowiednim prowadzeniu klienta. Przy pomocy narzędzi mentalnych możemy tworzyć nowe połączeń w mózgu. Potrafimy zarządzać emocjami poprzez wizualizacje i przeprogramowywanie myślenia. Mamy możliwość wprowadzenia szybkiej pomocy w przypadkach takich, jak traumy, zespół stresu pourazowego, fobie czy tzw.zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (OCD).

Nauka w ostatnich 10-20 latach pozwoliła na odkrycie… odkrycie? Nie! Nie odkrycie, ale na potwierdzenie, że to, co robili przez wieki szamani, a przez ostatnie kilkadziesiąt lat hipnoterapeuci – rzeczywiście ma prawo działać.

I to działać bardzo skutecznie, i że opiera się na wykorzystaniu mechanizmów uczenia się mózgu, które dziś opisano, nazwano, jeszcze nie zbadano w pełni, ale badać zaczęto.

A przecież jeszcze do niedawna zarówno naukowcy, jak i lekarze sądzili, że dorosły mózg nie może się zmieniać. Twierdzili oni, że połączenia mózgowe kształtują się tylko do pewnego wieku.

Dlaczego to jest możliwe? Ano dlatego, że

mózg jest plastyczny i podlega zmianom w każdym wieku.
Potocznie nazywam to uczeniem się. Mózg nieustannie potrafi się uczyć, czy masz 7 lat, 27 czy 70.

Rzecz w tym, że nie każda zmiana i nie każda nauka jest korzystna, stąd bierze się czasem to, co nazywamy zaburzeniami. Bo tak, jak człowiek potrafi w krótkim czasie nauczyć się nowej czynności, tak też potrafi nauczyć się reakcji emocjonalnej. A jeśli jest to człowiek, który nie wie, jak ważna jest higiena umysłu, który nie ma intuicyjnych umiejętności lub też wyuczonych w zarządzaniu swoimi myślami, może się nauczyć wielu nieużytecznych rzeczy, takich jak lęki, fobie, stany obniżonego nastroju. I to się zdarza, a nawet jest dosyć powszechne.

Przedstawiciel handlowy, sprzedawca, menadżer, pracujący w dużym stresie, może mieć po jakimś czasie reakcję lękową na dźwięk swojego telefonu. Właściciel firmy, jeśli nie wie, jak zadbać o siebie, może po jakimś czasie odczuwać lęk przed listami poleconymi. Żona lub partnerka może po kilku latach związku zamknąć się na męża/partnera, ponieważ każda poprzednia próba przynosiła określoną przykrość. Partnerzy w związku mogą z czasem przestać się pragnąć i kochać, ponieważ wielokrotnie w ciągu lat wykonali określone czynności, które skojarzone zostały z nieprzyjemnymi stanami emocjonalnymi i teraz, na samą myśl o sobie, na myśl o powrocie do domu, odczuwają zniechęcenie.

Czy to może być aż tak proste?

Tak. To aż tak proste jest!

W NLP jednym z modeli, za pomocą których można zmieniać takie wyuczone reakcje jak powyższe, za pomoca których można rozłączać takie utworzone połączenia,  jest tzw.kotwiczenie, czyli technika wywodząca się z doświadczeń rosyjskiego neurobiologa Pawłowa nad warunkowaniem psów.

Jeszcze do niedawna uważano, że raz ukształtowany mózg już nie potrafi się zmieniać. Dziś wiadomo, jak oszałamiające są możliwości mózgu w każdym wieku. Wiadomo, że mózg potrafi się zmieniać, naprawiać, reorganizować, uczyć i rozwijać!

Czy schudnę jeśli nie ćwiczę ?

Najprościej i najkrócej

Tak

I nic więcej nie musiałabym już napisać.

Ale dla dociekliwych kilka informacji.

Czy to prawda, że…

„Jeśli chcesz schudnąć jedz mniej, ćwicz więcej.”

Hmm… Może nawet Ty masz doświadczenie z tą poradą. I może, jak ja kiedyś, należysz do osób, które przy restrykcyjnych dietach (zastraszająco ograniczonych kalorycznie) i intensywnych ćwiczeniach, zamiast chudnąć, tyją.

Więc o co tu chodzi?

 

70% twojego sukcesu to sposób odżywiania!

Podczas pierwszej sesji z osobą, która przychodzi, by schudnąć, słyszę często:

„Co mam zrobić, jeśli nie mogę ćwiczyć, bo po trzech dniach stawy odmawiają mi posłuszeństwa?”

Albo:

„Ćwiczę na siłowni 3 razy w tygodniu i biegam, i nie chudnę! Dlaczego tak się dzieje?!”

Czasem też:

„To moja wina, że nie chudnę, bo nie mogę się zmobilizować do biegania”

Moja odpowiedź często wtedy brzmi:

– A może właśnie lepiej nie ćwiczyć.

A czasem, gdy widzę osobę o określonych cechach wskazujących na wysoki stan zapalny, mówię wprost:

– Po pierwsze: masz zakaz intensywnego trenowania.

W takim momencie na twarzach wielu osób rysuje się zdziwienie. A jednak.

Pytasz „Czy schudnę, jeśli nie ćwiczę?”

Tak.

Ale… no bez „ale” być nie może.

Zacznij chodzić. Niech Twoje łydki robią 10.000 kroków dziennie. I zmień kolejność posiłków. I… zacznij jeść świadomie.

A wtedy przyjdź na sesję, by

  • pozbyć się kompulsji
  • uleczyć relacje, które powodowały zaspokajanie jedzeniem
  • pozbyć się z diety słodyczy
  • wyjść z niskiego poczucia własnej wartości
  • zmotywować się
  • odpuścić poczucie braku, które kryje się głębiej, bo zamiast miłości słyszałaś „zjedz kochanie”
  • przeprogramować błędne nawyki

Łącząc to wszystko uzyskasz szczupłą zdrową sylwetkę i radość życia.

Mira Chlebowska

Kiedy ćwiczenia na odchudzanie szkodzą a nie pomagają?

Gdy mamy do czynienia z dużą nadwagą lub z otyłością, obciążenia dla układu kostnego są tak duże, że próby intensywnego wysiłku fizycznego każdorazowo kończą się dolegliwościami bólowymi, a to ze strony stawów kolanowych, a to kręgosłupa, lub też kontuzją.

Ale to nie to jest najistotniejsze.

Może być tak, że im więcej będziesz ćwiczyć, tym trudniej będzie schudnąć.

Kiedy tak jest?
Kiedyś to był przypadek szczególny. Dziś, ze względu na tryb życia, jaki prowadzimy, jest to sytacja powszechna.

Insulinooporność, choroby autoimmunizacyjne, policystyczne jajniki – co łączy te rzeczy?

Można niemal z pewnością przyjąć, że osoba z chorobą autoimmunizacyjną ma również insulinooporność.

Również osoby, które od dawna borykają się z nadwagą, a każda dieta kończy się przybraniem jeszcze więcej, mają zaburzony metabolizm.

W dzisiejszym świecie, jeśli jesz „zdrowo” czyli zgodnie z powszechnymi zaleceniami, niemal na pewno masz insulinooporność.

 

Insulinooporność

Towarzyszy jej nadwaga/otyłość, ogromna trudność ze schudnięciem i jednocześnie odporność komórek na insulinę. Odporność, która może doprowadzić nawet do dystrofii mięśni, choć początkow, dosyć długo, objawia się nieustannym zmęczeniem, małą ilością energii, ogólną słabością przy potrzebie wykonania wysiłku fizycznego. Często współtowarzyszy stan bezsilności, tzw.doły, czasem nawet nazywane depresją.

Sprawy nie ułatwia fakt, że większość powszechnie znanych i stosowanych zaleceń dietetycznych ma się nijak do chudnięcia osoby ze słabą wrażliwością komórek na insulinę. 5 posiłków na dobę, płatki od rana i tym podobne zalecenia, działają odwrotnie.

Przy insulinooporności masz wysoki poziom „startowy” insuliny, ten po obudzeniu się. I nie warto patrzeć na normy laboratoryjne, gdyż one wskazują na inny obszar, a nie na Twoje możliwości schudnięcia. Zatem nawet jeśli masz insulinę w normie laboratoryjnej, norma ta może być przekroczona w kwestiach możliwości odchudzania.

Aby chudnąć musisz mieć na czczo insulinę jednocyfrową!

Gdy insulina jest wyższa, trudno Ci schudnąć. W takiej sytuacji zablokowany jest bowiem hormon glukagon – niezbędny, by spalać tkankę tłuszczową.

Co ze mną jest nie tak, że nie chudnę?

Jeśli jesteś taką osobą, to większość zaleceń dietetycznych będzie powodować u Ciebie albo zero efektu, albo wręcz tycie.

To samo dotyczy intensywnej aktywności fizycznej. Im więcej będziesz ćwiczyć, tym więcej będziesz gromadzić tkanki tłuszczowej. Czasem dotyczy to trenerów fitness, dla których może to być dramatem, gdyż muszą uprawiać intensywne sporty zawodowo. Wiąże się to z powstawaniem w ciele stanów zapalnych pod wpływem intensywnej aktywności fizycznej.

Tyję od listka sałaty

Szczupli w to nie wierzą. Dla nich sprawa jest oczywista – MNIEJ ŻREĆ

Ale osoba, która od lat próbowała już wszystkiego i przykładała się solidnie, a jednak nie osiągnęła rezultatu, wie, że to prawda.

Ćwiczenia na odchudzanie dla opornych

Aktywność fizyczna powinna być w takim przypadku krótka i intensywna. Mało intensywny wysiłek nie uwrażliwi naszych komórek na insulinę. Zbyt długotrwały i intensywny natomiast podniesie hormon stresu, kortyzol, który podniesie nam poziom insuliny, zablokuje w wątrobie glukagon, a co za tym idzie, pośle z mózgu informację, by zablokować chudniecie i gromadzić tkankę tłuszczową.

Ćwiczyć albo nie ćwiczyć! Oto jest pytanie!

Ćwiczyć, ale

  1. dobierać rodzaj ćwiczeń pod względem reakcji organizmu na insulinę
  2. intensywnie ćwiczyć dopiero wtedy, gdy Twoja waga spadnie na tyle, by nie powodować kontuzji.

Przy zastosowaniu odpowiednich zaleceń żywieniowych będziesz chudnąć 3-5 kg na miesiąc. I dopiero wtedy, gdy osiągniesz wagę dającą Ci możliwość bezpiecznego wysiłku, możesz zacząć ćwiczyć intensywniej. A wtedy Twoim zadaniem będzie sprawdzanie czy zintensyfikowanie ćwiczeń nie powoduje tycia.

CHODZENIE PIECHOTĄ

6.000-10.000 kroków dziennie to najlepsze przykazanie Matki Natury!

Spośród wielu korzyści wymienić tu koniecznie trzeba następujące:

  • redukcja masy ciała
  • zwiększenie wrażliwości tkanek na insulinę – i o to najbardziej chodzi
  • wzmocnienie mięśni
  • poprawa gęstości kości
  • usunięcie stresu, napięć, niepokoju
  • rozwija też korę przedczołową – a to oznacza wzmocnienie tego, co nazywamy SIŁĄ WOLI!

Najlepsze ćwiczenia na odchudzanie to:

  • Najlepsze jest chodzenie – to już ustaliliśmy powyżej.
  • Tabata – 20-sekundowy intensywny wysiłek na przemian z 10-cio sekundowymi przerwami, zazwyczaj 8 serii (tabata przynosi znakomite korzyści również w niedoczynności tarczycy oraz cukrzycy typu II)
  • ćwiczenia takie, jak pływanie, jazda na rowerze, również , ale trzeba zwrócić wtedy uwagę, by nie przekraczać 60% swojej maksymalnej częstości pracy serca

Jakich ćwiczeń unikać, by schudnąć?

  • niewskazane (niestety albo stety) jest bieganie!!!
  • źle może zadziałać pływanie długotrwałe z intensywnym wysiłkiem!
  • niewskazany każdy sport, w którym tętno będzie dochodzić do granicy Twojej normy

Jak obliczyć 60% maksymalnego tętna?

  • Od 220 odejmuj wiek i w ten sposób otrzymujesz tętno maksymalne.
  • Następnie oblicz 60% z tej liczby.

I to jest tętno, którego pilnujemy, by go nie przekraczać.

[/et_pb_post_content][/et_pb_column][/et_pb_row]

Melodyjne – neuroplastyczność mózgu

Jest jak najpiękniejsza muzyka dla uszu. Złaszcza dla kogoś, kto zafascynowany tym, jak działa człowiek, jakie są jego możliwości, czuł przez lata, że wiedza badaczy ludzkiej świadomości  i podświadomości nie nadąża za prawdą.

Przez wiele lat mówiono nam, że człowiek w starszym wieku już nie może się zmieniać. I że mózg „uczy się” tylko do pewnego momentu. Natomiast u wielu osób już nic nie można poradzić na to, że mają określony problem. I dla kogoś, kogo działania jeszcze do niedawna nazywano… szamanizmem, ponieważ oferował przeprogramowanie umysłu nawet w wieku, który już dawno stał się pozaszkolnym.

 

Współczesny naukowy szamanizm

Dziś wiemy więcej i już nie dziwi nas, że tak wiele jest możliwe przy odpowiednim prowadzeniu klienta. Przy pomocy narzędzi mentalnych możemy tworzyć nowe połączeń w mózgu. Potrafimy zarządzać emocjami poprzez wizualizacje i przeprogramowywanie myślenia. Mamy możliwość wprowadzenia szybkiej pomocy w przypadkach takich, jak traumy, zespół stresu pourazowego, fobie czy tzw.zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (OCD).

Nauka w ostatnich 10-20 latach pozwoliła na odkrycie… odkrycie? Nie! Nie odkrycie, ale na potwierdzenie, że to, co robili przez wieki szamani, a przez ostatnie kilkadziesiąt lat hipnoterapeuci – rzeczywiście ma prawo działać.

I to działać bardzo skutecznie, i że opiera się na wykorzystaniu mechanizmów uczenia się mózgu, które dziś opisano, nazwano, jeszcze nie zbadano w pełni, ale badać zaczęto.

A przecież jeszcze do niedawna zarówno naukowcy, jak i lekarze sądzili, że dorosły mózg nie może się zmieniać. Twierdzili oni, że połączenia mózgowe kształtują się tylko do pewnego wieku.

Dlaczego to jest możliwe? Ano dlatego, że

mózg jest plastyczny i podlega zmianom w każdym wieku.
Potocznie nazywam to uczeniem się. Mózg nieustannie potrafi się uczyć, czy masz 7 lat, 27 czy 70.

Rzecz w tym, że nie każda zmiana i nie każda nauka jest korzystna, stąd bierze się czasem to, co nazywamy zaburzeniami. Bo tak, jak człowiek potrafi w krótkim czasie nauczyć się nowej czynności, tak też potrafi nauczyć się reakcji emocjonalnej. A jeśli jest to człowiek, który nie wie, jak ważna jest higiena umysłu, który nie ma intuicyjnych umiejętności lub też wyuczonych w zarządzaniu swoimi myślami, może się nauczyć wielu nieużytecznych rzeczy, takich jak lęki, fobie, stany obniżonego nastroju. I to się zdarza, a nawet jest dosyć powszechne.

Przedstawiciel handlowy, sprzedawca, menadżer, pracujący w dużym stresie, może mieć po jakimś czasie reakcję lękową na dźwięk swojego telefonu. Właściciel firmy, jeśli nie wie, jak zadbać o siebie, może po jakimś czasie odczuwać lęk przed listami poleconymi. Żona lub partnerka może po kilku latach związku zamknąć się na męża/partnera, ponieważ każda poprzednia próba przynosiła określoną przykrość. Partnerzy w związku mogą z czasem przestać się pragnąć i kochać, ponieważ wielokrotnie w ciągu lat wykonali określone czynności, które skojarzone zostały z nieprzyjemnymi stanami emocjonalnymi i teraz, na samą myśl o sobie, na myśl o powrocie do domu, odczuwają zniechęcenie.

Czy to może być aż tak proste?

Tak. To aż tak proste jest!

W NLP jednym z modeli, za pomocą których można zmieniać takie wyuczone reakcje jak powyższe, za pomoca których można rozłączać takie utworzone połączenia,  jest tzw.kotwiczenie, czyli technika wywodząca się z doświadczeń rosyjskiego neurobiologa Pawłowa nad warunkowaniem psów.

Jeszcze do niedawna uważano, że raz ukształtowany mózg już nie potrafi się zmieniać. Dziś wiadomo, jak oszałamiające są możliwości mózgu w każdym wieku. Wiadomo, że mózg potrafi się zmieniać, naprawiać, reorganizować, uczyć i rozwijać!

[/et_pb_section]

Inne na blogu

EMDR

EMDR

e...

Komentarze

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *