Bakterie jelitowe – drugi mózg inaczej

12 marca 2021

Bakterie jelitowe – drugi mózg

Artykuł ten dedykują wszystkim, którzy pragną żyć zdrowo, szczupło i w pełni swojej energii.

Nie jest to jednak aktykuł, których możesz znaleźć wiele. Nie mówi bowiem o neuroprzekaźnikach, np.serotoninie i o wpływie niektórych pokarmów na pozbycie się depresji. Ten artykuł mówi o elastyczności flory bakteryjnej.

Bakterie jelitowe mogą dać Ci szczęście

Wyobraź sobie, że niezależnie od wieku, wstajesz rano pełna energii do życia, radości i ruszasz radośnie w świat. Nie ma na Ciebie wpływu pogoda, zewnętrzne okoliczności, a każde wyzwanie to zadanie do wykonania. Twój umysł pracuje jasno, potrafisz szybko się uczyć, zachowujesz też niezbędną elastyczność. Potrafisz trafnie reagować na zmiany. I czerpiesz przy tym potężną motywację, wykorzystując swoją naturalną kreatywność. Jakby to było? I od czego to zależy?

Tao Harmonii Ciała czyli Neuroodchudzanie

Szczególnie zwracam się tutaj do adeptek i adeptów mojego szkolenia Tao Harmonii Ciała – Neuroodchudzanie. Jest to artykuł, który podyktowany został jednym z pytań od uczestniczek. Pytanie to brzmiało:

A co z szejkami? Co z awokado?

W szkoleniu opieram się na poziomach neurologicznych. Uczę uczestniczki/ków od samych podstaw, jak zarządzać swoim ciałem, by schudnąć, jeśli tego potrzebują. Jak odzyskać wewnętrzną równowagę hormonalno-chemiczną. A ponieważ opieram się na wiedzy z zakresu psychodietetyki, neurodietetyki, hipnoterapii, uczestnicy otrzymują wiedzę, jak kierować swoimi zachowaniami żywieniowymi poprzez oddziaływanie na tych poziomach.

Poruszamy się zatem na gruncie zarówno odżywiania i jego wpływu na świadomość, jak również na gruncie emocji, zachowań, przekonań, tożsamości i duchowości. Tutaj temat z pierwszego poziomu.

Bakterie jelitowe czyli drugi mózg

A co z szejkami? Co z awokado? – kiedy przechodzimy na zdrowy, zgodny z potrzebą naszego drugiego mózgu, sposób odżywiania, pojawia się wiele wątpliwości.

Zalecenia są bardzo proste. Pozwalają schudnąć w trwały sposób i utrzymywać nie tylko dobrą sylwetkę, ale też przywrócić sobie zdrowie. Jest to jednak duża zmiana na poziomie mentalnym. Stąd mają prawo pojawić się wątpliwości.

Lubię upraszczać tematy skomplikowane. Wszyscy mamy szybkie życie, nawet teraz. I mnóstwo spraw na głowie i w głowie. Dlatego podaję metody, które będą łatwo wdrożone do codzienności, nie tłumacząc głębiej przyczyn, dla których ważne jest, byś robiła to tak i tak.

Teraz jednak pokuszę się o szersze wytłumaczenie, dlaczego namawiam do prostej diety, z niezbyt wielką ilością produktów. I dlaczego na początek podaję tylko kilka przepisów, zestawień. W ten sposób chcę Ci ułatwić rozpoznanie siebie i swoich potrzeb. Tak, byś mogła, mógł, nauczyć się siebie. Wtedy odzyskasz pełną wolność, kontrolę nad swoim ciałem i dobrą komunikację z podświadmością.

Bakterie jelitowe a osobowość

Temat szeroki, a tutaj poruszę tylko jeden aspekt. Uprzedzam, że dotykam jednej tysięcznej z całego bogactwa tego, co wiemy na temat naszej fizjologii. Oraz zapewniam, że nie wiemy jeszcze bardzo wielu rzeczy. To Twoja podświadomość będzie Cię prowadzić dobrą dla Ciebie drogą, jeśli nauczysz się z nią prawidłowo komunikować.

Do rzeczy więc

Ludzie dzielą się pod względem kulinarnym na dwie grupy.

  • Jedni przywiązują się do swoich potraw i nie lubią eksperymentów.
  • Drudzy uwielbiają zmiany i kombinacje kulinarne, próbowanie nowych rzeczy.

Patrząc z boku, jako znajomi lub rodzina tych osób, na tej podstawie dokonujemy szybkiej oceny człowieka. Szufladkujemy go. O jednych mówimy, że lubią poznawanie nowych rzeczy. O drugich, że są zachowawczy i konserwatywni.

Jeśli to Twoje dziecko, możesz je nazywać niejadkiem. Lub nawet szukać przyczyn medycznych, chorobowych, alergicznych, a na koniec iść z nim do terapeuty, hipnoterapeuty i jeszcze gdzieś.

Ale ale… A co jeśli to mądra podświadomość dziecka dyktuje mi określone zachowania?

Różne upodobania do różnorodności

Oceniamy ludzi tak, jak sami postępujemy.

W zależności od tego, co Ty lubisz, będziesz dokonywać szybkiego wyciągnięcia wniosków.

Na przykład – o ludziach, którzy poszukują ciągle nowych smaków, pomyślisz, że są niespokojnymi duchami, bo nie zadowala ich to, co mają. I że nigdy nie są do końca zadowoleni. I za dużo kombinują. A o tych drugich, którzy trzymają się stałych przepisów i potrafią ciągle jeść to podobnie, powiesz, że są zrównoważeni, potrafią być konsekwentni, że są stali.

Może być też tak, że o tych, którzy poszukują, powiesz, że są ciekawi świata i poznawania nowego, że mają otwarte umysły. O tych drugich zaś, że są konserwatywni, zacofani, nudni.

Jak widzisz, ocena zależy od oceniającego. Od jego nastawienia. Od jego „wyznawanej” i uznawanej opcji.

Zawsze jest subiektywna.

Nie wiadomo ci to dobdzie, ci źle

A co by było, gdybśmy przestali myśleć w ten sposób i zauważyli, że nie ma opcji dobrej i złej?

Ponieważ przyczyna jest ważna, ale leżeć może zupełnie gdzie indziej. I obie grupy są tak samo o.k.

Kiedy zrozumiemy opisywane tutaj niuanse, możemy stać się bardziej tolerancyjni dla tych, którzy mają inaczej niż my.

Bakterie jelitowe – Twoja unikalność

Każdy z nas posiada absolutnie indywidualną florę jelitową. Badania wykazują, że skład naszych bakterii jelitowych (ich liczba przekracza liczbę naszych komórek w ciele!) jest tak unikalny jak linie papilarne. Dosłownie, po florze jelitowej moglibyśmy być identyfikowani w sposób całkowicie unikalny i nie można nas z nikim pomylić.

W jelitach masz około 2 kg bakterii. Komensale to te dobre bakterie. To nie Ty jesz. To Twoje bakterie jedzą. Twoje bakterie są jak linie papilarne. Nie ma na świecie drugiego człowieka, który miałby identyczny skład flory jelitowej.

Sedno rzeczy

Mówiąc nieco metaforycznie, nasze bakterie mają większą lub mniejszą chęć do eksperymentowania z nowymi potrawami. Mają różny stopień tempa, w jakim przystosowują się do zmian.

U jednych mikrobiota przystosowuje się łatwo i wprowadzanie eksperymentów kuchennych nie powoduje żadnych dolegliwości. U drugich każde dodanie nowego produktu, mieszanie wielu ze sobą, może spowodować złe samopoczucie.

To mogą być wyraziste objawy ze strony układu pokarmowego. Ale mogą też być znacznie subtelniejsze.

Objawy:

  • skórne
  • ze strony układu oddechowego
  • ból głowy

Ale może to być też coś, czego nie skojarzymy z jedzeniem i trawieniem. Na przykład może to być zaledwie cień irytacji, niepokoju, dyskomfortu. Tak nikły cień, że nawet sam zainteresowany nie będzie tego kojarzył z dołączeniem do diety czegoś, czego od dawna nie jadł.

Nasza świadomość nie ogarnia. Ale podświadomość ma wielką wiedzę o nas.

Dlatego bardzo namawiam do słuchania siebie.

Pamiętajmy – nie ma nic złego w tym, że ktoś jest przywiązany do swoich potraw (pod warunkiem, że to nie jest coś, od czego jest uzależniony; ale o tym tutaj nie mówimy) i nie lubi zmian.

I nie ma nic złego w tym, że ktoś lubi ciągłe zmiany i eksperymenty.

Nie krytykujmy tych, co nie chcą próbować nowych rzeczy, bo może właśnie ich flora jelitowa trzęsie się ze stresu na myśl o jakimś jedzeniu, które będzie kosztować energetycznie dużo strat, żeby przystosować organizm.

Nie krytykujmy też tych, co ciągle poszukują nowych atrakcji w kuchni, mieszają smaki świata.

Skupmy się na sobie

I dopasujmy różnorodność do siebie.

Aby zrobić to mądrze, dobrze jest nie mieszać tysiąca produktów w jednym posiłku, bo organizm zaczyna „dostawać na głowę”, a my nie potrafimy na poziomie świadomym zinterpretować swoich sygnałów.

To trochę tak, jak wtedy, gdy jedziesz na wakacje i masz all inclusive. Szwedzki stół i człowiek zaczyna jeść na maksa, robiąc totalny bałagan w enzymach trawiennych. To moment, w którym wiele osób traci kontrolę nad sobą, ponieważ jelita i mikrobiota tracą kontrolę.

Postępujmy tak, by mieć kontakt ze swoim wnętrzem, ze swoimi jelitami, ze swoimi bakteriami 😀

Testujmy uważnie swój indywidualny styl odżywiania, który narzucony jest nam przez naszą mikrobiotę, a o którym, przez narzucanie nam zewnętrznych schematów, zapomnieliśmy.

Dajmy sobie czas na przystosowywanie się do zmian.

Pamiętajmy, że mniej różnorodności, to mniejsze obciążenie dla organizmu. Z drugiej strony jednak zadbajmy, by dieta nie była uboga.

A jak dbać o florę jelitową?

Pokarmy bogate w konserwanty, które mają niszczyć wszelką aktywność żywą w pokarmie, niszczą też naszą florę jelitową. Ale przyroda nie lubi pustki. Jeśli niszczone są nasze dobre bakterie, na ich miejsce wchodzą inne, które są dla nas niekorzystne.

Jedną z substancji, która może się pojawić jest lipopolisacharyd (lipotoskyna).

Z jakimi jednostkami chorobowymi może być powiązana lipotoksyna?

  • związana z otyłością oporną naleczenie
  • gorączka
  • nasilenie objawów depresji
  • stłuszczenie wątroby – pogarsza jego przebieg
  • zaburzenia snu – utrudnia przejście w głęboką fazę
  • problemy z pamięcią
  • choroba Parkinsona – wykazano związek z podniesionym poziomem lipopolisacharydu – zwiększona przepuszczalność jelitowa
  • choroba Alzheimera
  • autyzm – badanie z 2010 roku
  • nadmiar lipopolisacharydu może być przyczyną zmęczenia

Jak sprawdzić poziom?

Badanie lipopolisacharydu przeprowadzić możesz w swoim laboratorium.

Czynniki, które mogą prowokować wytwarzanie lipopolisacharydu

  • nadmierne spożycie alkoholu (2017 rok – ilość spożywanego alkoholu koreluje z poziomem lipopolisacharydu)
  • palenie papierosów
  • środki konserwujące
  • wysokokaloryczne diety
  • dieta ze smażonymy
  • antybiotykoterapia
  • sztuczna emulgacja produktów spożywczych

Nie jesteśmy w stanie pewnie wyeliminować wszystkich przyczyn.

Co możemy zrobić? Otóż odpowiednie produkty spożywcze mogą pomóc nam w obniżeniu wpływu lipopolisacharydów

  • herbata jaśminowa
  • polifenole zawarte w winogronach (resveratrol)
  • oliwa z oliwek – dodanie oliwy do śniadanie ogranicza ilość lipopolisacharydów w organizmie
  • kwasy tłuszczowe omega 3
  • węgiel aktywny – zadziała najszybciej, ale może absorbować wiele korzystnych również substancji, więc należy rozważyć jego przyjęcie uważnie

A jak naprawić florę bakteryjną?

Inne na blogu

Komentarze

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *